چالوس – پایگاه خبری چالوس رسانه، معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرایی قطعه سوم آزادراه تهران – شمال با رعایت کامل الزامات زیستمحیطی و ضوابط منابع طبیعی خبر داد.

پروژه آزادراه تهران – شمال بهعنوان یکی از مهمترین طرحهای عمرانی کشور در چهار قطعه تعریف شده است. قطعه یک این پروژه به طول ۳۲ کیلومتر از دوآب شهرستانک تا تهران، در اسفند ۱۳۹۸ به بهرهبرداری رسید. قطعه دوم با ۲۲ کیلومتر شامل تونلهای البرز شرقی و غربی، با پیشرفت فیزیکی ۸۹/۵ درصد در حال تکمیل است. قطعه چهارم نیز به طول ۲۰ کیلومتر از سهراهی کجور تا چالوس، سال ۱۳۹۴ افتتاح شد.
اکنون قطعه سوم به طول حدود ۵۰ کیلومتر در مرحله مطالعات نهایی قرار دارد و بهزودی عملیات اجرایی آن آغاز میشود. این بخش از مسیر، به دلیل عبور از مناطق کوهستانی و زیستمحیطی حساس، با چالشهای فنی و محیطی متعددی مواجه است؛ از جمله شیبهای تند، صخرههای بلند، درههای عمیق، محدودیت فضای عمرانی و شرایط آبوهوایی سرد.
معاون وزیر راه با تأکید بر اهمیت حفاظت از طبیعت در اجرای این پروژه، اعلام کرد: طراحی مسیر نهایی با هدف حفظ محیط زیست، منابع طبیعی و رعایت ارزیابیهای فنی در دستور کار قرار دارد. وی افزود: قطعه سوم این آزادراه میتواند بهعنوان نمونهای از تلفیق توسعه زیرساخت با حفظ محیط زیست معرفی شود.
بر اساس اعلام رسمی، طراحی واریانت نهایی این قطعه ظرف دو هفته آینده، با همکاری کامل مشاوران طرح و سازمان حفاظت محیط زیست تهیه و ارائه خواهد شد.
آزادراه تهران – شمال با کوتاه کردن مسیر موجود کرج ـ چالوس به میزان ۶۰ کیلومتر، قادر است زمان سفر را در شرایط پرترافیک تا ۹۰ دقیقه کاهش دهد. همچنین این پروژه سالانه باعث صرفهجویی ۸۶ میلیون لیتر سوخت، کاهش ۵۵۳ میلیون کیلومتر پیمایش و کاهش ۳۵ هزار تن آلاینده هوا خواهد شد و نقش مهمی در ارتقای ایمنی، کاهش تصادفات، توسعه گردشگری و بهبود حملونقل کالا ایفا میکند.